fbpx

איפה כדאי לקנות דירה – בעיר או בכפר?

קניית דירה היא החלטה משמעותית במיוחד. בנוסף להיבטים הכלכליים, ישנה ההתלבטות בין מגורים במרחב עירוני לבין מגורים במרחב הכפרי. לשתי האופציות יש גם יתרונות וגם חסרונות, ואת כולם כדאי לקחת בחשבון. מיקי גליה, מנכ”ל חברת ניהול הנכסים האוסמנג’ר, הכין עבורכם מדריך שיעזור לכם לבחור נכון

בטרם רכישת דירה או בית וקביעת מיקום המגורים ואורח החיים, יש מספר שאלות חשובות עליהן כדאי שתיתנו את דעתכם. לכל אחת מהבחירות שלכם תהיה השלכה משמעותית על חייכם וכל החלטה מגיעה עם פשרה בצידה.

לפני שקונים בית או דירה ובעצם קובעים את מקום המגורים וגם את אורח החיים למשך כמה וכמה שנים, יש כמה שאלות שכדאי להתייחס אליהן. השאלה הבסיסית היא מה תעדיפו, בית פרטי ללא שכנים ועם הרבה שקט וקרבה לטבע, או דירה סמוכה למרכזי התרבות ועם המולה בלתי פוסקת של מכוניות וגם שכנים. כדי לענות על שאלה זו מומלץ להתייחס למספר מרכיבים. רצוי גם לזכור שלכל החלטה יש השפעה ניכרת על החיים מצד אחד, ומצד שני כל בחירה מחייבת גם פשרה מסוימת.
על-מנת לעזור לכם, הנה סקירה של החיים בעיר ושל החיים בכפר במספר אספקטים חשובים במיוחד – על סמך הניסיון הרב של מנכ”ל חברת ניהול הנכסים האוסמנג’ר, מיקי גליה.

חינוך
אם יש לכם ילדים, איכות החינוך שלהם וגם האופי שלו הם שיקולים מובילים. בעיר ישנה ברוב המקרים גישה למגוון רחב של מוסדות חינוך, ולכן קל יחסית למצוא לכל ילד וילדה את המסגרת הטובה ביותר עבורם. הכלל הזה נכון גם כשיש צורך מאוד ספציפי – למשל בית ספר עם מגמת מוזיקה או אמנות, כיתת מחוננים, בית ספר לבעלי צרכים מיוחדים ועוד. גם החינוך הלא פורמלי, ובפרט חוגי ההעשרה אחרי הצהריים, מתאפיין בשפע אפשרויות, וכך גם הנגישות של מורים פרטיים איכותיים.
בפרברים הרחוקים ובמרחב הכפרי יש מעט חלופות ולפעמים אין בכלל בחירה. מסגרת חינוכית שלא מותאמת לילד, או כזו שמייצרת מסגרת חברתית שהילד לא מתאקלם בה, עלולה לגרום לקושי של ממש – ולא קל להעביר את אותו ילד למקום אחר שיתאים לו יותר.

תעסוקה
היבט דומיננטי נוסף בהתלבטות אם לקנות בית בכפר או דירה בעיר הוא התעסוקה. עבודה היא מרכיב משמעותי מאוד בחיים של רוב בני האדם. הקריירה תורמת לא מעט לתחושת ההגשמה, ובנוסף אנחנו שוהים שעות רבות במקום העבודה.
בעיר קל יותר למצוא עבודה חדשה, בהשוואה למקומות המרוחקים. ככל שאנחנו קרובים יותר למקום העבודה כך נגיע הביתה מהר יותר ונזכה ליותר שעות איכות עם המשפחה. מי שעובר לגור בכפר ונשאר לעבוד בעיר עלול למצוא את עצמו נוסע שעות רבות ומתישות בכל יום. מצד שני, בית שקט ומוקף בטבע ובשלווה אמיתית הוא בונוס יקר ערך בסוף יום עבודה מתיש – ואולי כדאי להתאמץ בשבילו.

התניידות
בעיר יש דרכים רבות להתנייד: אופניים, תחבורה ציבורית ואפילו הליכה ברגל מביאה אותנו לחלק גדול מהמקומות שאנחנו רוצים להגיע אליהם. הקרבה אל החנויות השונות ואל השירותים העירוניים החיוניים הופכת את החיים לקלים יותר מבחינה זו.
מגורים בפרברים מחייבים רכב, ובמקרים רבים גם שני כלי רכב למשפחה (או אפילו יותר אם יש גם ילדים גדולים בתמונה). הם מחייבים גם סבלנות בגלל הצורך בנסיעות ארוכות יחסית, ועלות הדלק עלולה גם היא להיות גבוהה.

בילויים ותרבות
חובבי תרבות – הצגות, סרטים, קונצרטים, הופעות ועוד – נהנים בעיר משפע אפשרויות. במקרים רבים אפשר פשוט להחליט באופן ספונטני לצאת לאירוע כזה או אחר, ואפילו לעשות זאת בהליכה נינוחה למרחק קצר מהבית.
כשגרים בבית פרטי בפרברים, יציאה לכל בילוי שכזה כרוכה בתכנון מוקדם. לפעמים הצורך להיערך מראש ולנסוע אפילו שעה לכל כיוון מפחית במידה ניכרת את המוטיבציה לצאת – ומצד שני הבית עצמו אטרקטיבי מאוד, כך שייתכן מעבר לצריכת תרבות בסלון.

החיים של הילדים
מבחינת חינוך, כאמור העיר מספקת אפשרויות רבות יותר לילדים. מגורים בעיר גם הופכים את הילדים בגיל צעיר יחסית לעצמאיים – הם לומדים ללכת לבד לבית הספר, לחוגים, לחברים וכו’. כמו כן אפשרויות הבחירה של המעגלים החברתיים נרחבות.
ילדים שגדלים בפרברים או במרחב הכפרי נהנים מחוויה שונה לגמרי – קרבה אל הטבע, נופים יפים, מרחבים פתוחים. מצד שני התחבורה הציבורית מועטה יחסית, ולכן הם זקוקים להסעה של אחד ההורים בחלק גדול מהמקרים. בנוסף מספר הילדים באותה שכבת גיל עשוי להיות מצומצם, ולכן חופש הבחירה מבחינה זו מוגבל.

החיים של המבוגרים
בעיר המבוגרים קרובים יחסית גם לחברים, גם למרכזים רפואיים, למרכזי פעילות של קשישים וכו’. גם אחרי שהילדים עוזבים את הקן, אפשר פשוט לעבור לדירה יותר קטנה ולהמשיך ליהנות מהחיים בעיר, כשהכל במרחק הליכה או נסיעה קצרה במונית.
בפרברים המבוגרים נשארים בשלב מסוים בבית גדול מאוד וריק מאוד. הקושי בניידות והיעדר האפשרויות בסביבה מגביל מאוד את החיים, ובנוסף תחזוקת בית פרטי מהווה אתגר מורכב יותר – גם כלכלית וגם פונקציונלית.
בהקשר זה מדגיש גליה, על סמך הניסיון שלו בניהול נכסים ובעבודה מול אנשי מקצוע שונים, כי יש הבדל בין תקלה בבית שנמצא מחוץ לעיר לבין תקלה בדירה בתוך העיר. במקרה הראשון קשה לאתר איש מקצוע שיסכים להגיע לבית, ובנוסף הצעות המחיר יהיו גבוהות יותר. כתוצאה מכך תקלה שבעיר נפתרת תוך שעות אחדות עלולה לשבש את שגרת החיים בכפר במשך מספר ימים.

אז איפה כדאי לגור?
השורה התחתונה היא שהמגורים בעיר מספקים מספר יתרונות משמעותיים: קרבה אל מרכזי בילוי ותרבות, שירותים עירוניים נגישים, תחבורה ציבורית זמינה, ילדים בגיל ההתבגרות שיכולים להתנייד בכוחות עצמם ושפע אפשרויות בתחום החינוך והתעסוקה.
מצד שני החיים בעיר מתנהלים בקצב מהיר, לפעמים מהיר מדי, ועלולים להיות אינטנסיביים. הלחץ לא מתאים לכל אחד, ולמי שמחפש שקט ושלווה מגורים בכפר מספקים מענה מוצלח. בנוסף החיים בפרברים המרוחקים מאפשרים ליהנות מהנוף, האווירה וגם מהיעדר השכנים והכבישים הסואנים.
בהתאם ההמלצה לכל משפחה היא קודם כל להבין מהו אורח החיים הרצוי ומה מתאים באמת לאופי של בני המשפחה – ואז אפשר גם לחפש את בית החלומות.

×
דילוג לתוכן