fbpx

לקנות או לא לקנות- דירה חדשה מקבלן או דירה יד שניה?

לרכישת דירה חדשה או דירה יד שניה יש יתרונות ויש גם חסרונות. הכתבה שלפניכם סוקרת את היתרונות ואת החסרונות של שני סוגי העסקאות ותאפשר לכם לקבל החלטה מושכלת. עסקת נדל”ן תמיד מערבת בתוכה פשרות והיא יכולה להתבצע בכמה אופנים. אפשרות אחת היא רכישה של דירה מהקבלן ואפשרות שניה היא לרכוש דירה יד שניה. כאמור, לכל עסקה יש יתרונות וחסרונות נלווים ולכן אין תשובה אחת טובה לשאלה מה כדאי- הבחירה צריכה להיות לפי תקציב, העדפות ועוד היבטים אחרים.

רכישת דירה מקבלן- יתרונות
היתרון הבולט ביותר של רכישת דירה חדשה מהקבלן הוא כמובן הנראות המלבבת של בניין חדש ומרשים שנבנה לפי סטנדרט מתקדם. יתר על כן, ברבים מהבניינים החדשים יש חדר כושר חדיש ולעתים גם בריכה. יתרונות מהסוג הזה מעלים כמובן את ערך הדירה וכמובן את עלויות התחזוקה השוטפת לרבות מיסי ועד הבית.

גמישות בתכנון
יתרון אחר קשור ביכולת שלכם לבצע בנכס לפני הכניסה אליו את ההתאמות עבורכם. מבחינת סטנדרט הבניה בדירה חדשה מקבלן תקבלו במרבית המקרים אסלה תלויה, ריצוף יוקרתי, דלתות באיכות גבוהה, תריסים חשמליים ועוד. יתר על כן, יתרון ברור הוא האחריות של הקבלן על הנכס שמבטיחה לכם שקט לגבי ליקויים ותיקונים שיופיעו מעת לעת.

סטנדרט בניה גבוה
כחלק מסטנדרט הבניה החדש בדירות חדשות מקבלן תקבלו מרפסת שמש, חניה ובמקרים רבים גם מחסן. מהיבט אחר וחשוב לא פחות המבנים החדשים נבנים על פי תקנים מחמירים למקרה של רעידות אדמה ושריפה. באותו הקשר בדירה חדשה תקבלו חדר ממד שהוא דבר חיוני ביותר במציאות הישראלית.

כאמור בדירה חדשה מהקבלן יש אפשרות לבצע שינויים במקרה שרכשתם את הדירה בשלבי התכניות או בהתחלת הבנייה. יש קבלנים שיוכלו לאפשר לכם לבצע שינויים כאלה ואחרים בלי תוספת עלות ובהם הזזת קירות (רק אם אלו קירות לא תומכים), הזזה של נקודות חשמל, שינוי המיקום של האסלה, שינוי מקום המטבח, הזזת דלתות וכדומה.
מה החסרונות ברכישת דירה מהקבלן?
מול היתרונות הללו יש כמה חסרונות ברכישת דירה חדשה מהקבלן והבולט בהם הוא כמובן העלות הגבוהה וחוסר הוודאות שנלווה לעסקה בשל הצמדה למדד ולוח הזמנים שעלול להיות מעורפל.

תכנון הנכס והעלויות הנלוות
חיסרון אחר קשור בכך שהחדרים בדירות החדשות קטנים לעומת הבניה הישנה ובנוסף, אין היצע מספק של דירות 2-3 חדרים שהן חדשות מהקבלן. לכך מתווסף כמובן המחיר שהוא לא רק המחיר הקובע של הנכס מפני שהתשלומים מוצמדים למדד תשומות הבנייה. יתר על כן, בעסקה כזו יש לשלם את שכר הטרחה של עורך הדין מטעמו של הקבלן. בנוסף קחו בחשבון את עלויות השדרוגים שתבצעו בדירה שרכשתם שעלותם עשויה להגיע לסכומים של עשרות וגם מאות אלפי שקלים.

איזה סיכון אתם מוכנים לקחת?
לא זו בלבד אלא שבעת רכישת דירה חדשה מהקבלן יש היבט סיכוני. אמנם הקבלן חייב לתת לכם ביטחונות שיבטיחו את כספכם אולם במקרה שהקבלן פושט רגל תיאלצו לספוג הרבה נזקים נפשיים עקב המתח סביב אי הוודאות ובנוסף נזקים תפעוליים בשל עיכוב בכניסה לדירה, שינויים בערך הנכס ולכך נלוות גם הוצאות כספיות משמעותיות עקב תשלום לעורך דין, מעבר למגורים בשכירות, הובלה נוספת ועוד. הדבר מורכב ביותר כאשר מדובר על משפחה עם ילדים קטנים.

מהיבט אחר דירות חדשות מקבלן נבנות לעתים קרובות בשכונות חדשות. המשמעות היא שתגורו בשנים הראשונות באתר בנייה עם רעשים, אבק וסכנות. בנוסף, הפיתוח הסביבתי ייקח זמן ובהחלט יכול להיות שלא יהיו כבישים מסודרים ומדרכות ושירותים עירוניים נוספים. לכך מתווספת העובדה שנגישות למרכז העיר תהיה מאתגרת בשלבים הללו.

רכישת דירה יד שניה- יתרונות
רכישת דירה יד שניה נושאת בחובה לא מעט יתרונות והבולט שבהם הוא העובדה שתאריך המסירה של הנכס ידוע וקבוע מראש, מה שמאפשר לכם מידה לא מבוטלת של וודאות. בנוסף, השכונה שבה רכשתם את הנכס מוכרת ומבוססת ויש לכם את כל המידע על השירותים שישנם בה, אופי השכונה והרכב האוכלוסייה. מההיבט הזה תוכלו לבחון את השכונה ולבדוק האם היא עונה לצרכים שלכם.

מחיר הנכס- יתרון ברור
יתרון ברור אחר הוא כמובן המחיר הזול לעומת דירה חדשה מקבלן והעובדה שדירה כזו ברוב המקרים תכלול חדרים גדולים יותר.
השקט הנפשי שלכם מובטח הרבה יותר ברכישה של דירה יד שניה ובנוסף אתם לא עתידים לעמוד בהוצאות כספיות נוספות באופן בלתי צפוי כמו ההצמדה למדד תשומות הבניה. לטוב או לרע אתם רואים את הנכס ויודעים מה קניתם. חוסר הוודאות מצטמצם גם בזכות היעדר עיכובי בניה למיניהם שנפוצים ברכישת דירה מקבלן. על פי רוב תאריך המסירה ייקבע לכמה חודשים קדימה אולם ישנם מקרים שבהם תוכלו ליהנות מתאריך מסירה מידי.

מנגד חיסרון בולט הוא העיצוב של הדירה שלא בהכרח תואם את הטעם האישי שלכם אולם גם כאן עם שיפוץ קטן תוכלו לעצב את הדירה לפי טעמכם. חיסרון אחר קשור כמובן לגיל הבניין ולמרחבים המשותפים שלא תוכלו לשנות כמו הלובי וחדר המדרגות.

יש או אין ממ”ד, מעלית וחניה בטאבו?
חיסרון משמעותי אחר קשור לממד שלא תמצאו בכל דירה יד שניה משום שרק לאחר מלחמת המפרץ בשנת 1991 התקבל חוק בניית ממד ורק דירות שנבנו לאחר שנה זו כוללות ממד בתוכן. גם שדרוגים כמו מעלית, חניה בטאבו ומחסן לא תמיד תמצאו בדירה יד שניה, ואת זה צריך לקחת בחשבון.

בין אם בחרתם לרכוש דירה חדשה מהקבלן או דירה יד שנייה חשוב לעבור את תהליך הרכישה באופן מסודר ומעמיק כדי להבטיח רכישה בטוחה. זכרו לבדוק בעירייה אילו תכניות פיתוח צפויות לשכונה כך שלא תופתעו להתעורר בבוקר בעוד כמה שנים עם כביש סואן מתחת לסלון שלכם.

×
דילוג לתוכן