fbpx

ניהול נכסים כפתרון לסכסוך בין אחים

המקרה המוזר של האח הנדיב

שלושה אחים מגבעתיים החזיקו בשתי דירות שהורישו הוריהם. שכר הדירות שולם כראוי, כאשר האח הבכור היה אחראי על הקופה המשותפת ועל הטיפול בנכסים. לאחר מספר שנים, כאשר ביקשו שאר האחים לבדוק כמה כסף יש בקופה המשותפת נוכחו לדעת כי היא כמעט ריקה. מסתבר שהאח הבכור החליט ‘לשלם’ לעצמו שכר טרחה גבוה עבור הטרחה שבניהול הנכסים.

שלושת האחים לא לבד. מריבות משפחתיות, חיכוכים ויחסים גרועים בין בני משפחה עלולים להפוך לסכסוך מר אם נכס משפחתי לא מנוהל בצורה מקצועית. קבלת החלטות משמעותיות כמו מציאת דיירים, חתימה על חוזה שכירות, טיפול בתקלות שונות בנכס – הופכות מורכבות ומסובכות.   בדרך כלל הטיפול בנכס נופל על אחד מבני המשפחה שמרגיש מנוצל כיוון שהוא היחידי שמטפל ודואג (כמובן ללא תשלום) לכל העניינים השוטפים. ואם משהו לא מסתדר בצורה טובה או משביעת רצון אז הוא גם נתון לביקורת ותלונות מצד אחיו.

אז מה עושים? שוכרים. לא דיירים אלא חברה לניהול נכסים שנמצאת בקשר ישיר עם בעלי הנכס ומטפלים בכל היבט שלו. יש לא מעט סיפורים על סכסוכים בין אחים ומריבות עם שוכרים עד למצב של תביעות משפטיות והוצאות כספיות מיותרות. כמובן שאיש לא רוצה להגיע לשם, אבל המציאות מלמדת שדווקא הרבה מאוד אנשים כן מגיעים למקום הזה. ברגע שמתחילה מריבה, כל אחד מתבצר בעמדתו, לא מצליחים לראות בצורה בהירה והגיונית את התמונה כולה.

איך אפשר בכל זאת להימנע מסכסוכים ומחלוקות?

  • לפני הכל, הכינו חוזה פנימי המגדיר במפורש את חלוקת התפקידים בן האחים. מה תפקידו של כל אחד מבני המשפחה בניהול הנכס? איך מתנהלים בתרחישים כמו טיפול בתקלות או סכסוך מול הדיירים? חוזה כזה יכלול פתרונות לקונפליקטים פנימיים ויבהיר את תהליך קבלת ההחלטות במשפחה ועוד.
  • אם לא עורכים חוזה בין האחים אז חשוב לשמור על שקיפות ותקשורת פתוחה וקבועה. לדווח לכולם אחת לרבעון על הוצאות והכנסות, תיקונים/ליקויים ועלויות שונות. להקפיד על עקביות הדוחות ולהיות תמיד עם היד על הדופק.

ואיך להימנע מסכסוכים עם שוכרים?

  • לצאת גדולים בדברים הקטנים. לא להיות קטנוניים כאשר מדובר בדברים קטנים. לתת לדיירים לגור בהרגשה טובה ולהפוך אותם לשוכרים טובים שישמרו על הנכס שלכם. לדוגמה, אם הדיירים מתלוננים על נמלים/ג’וקים בדירה, עשו ריסוס לדירה, זו הוצאה של כמה מאות שקלים וזה משתלם לשני הצדדים.
  • לשמור על הנכס במצב תקין. יש לשמור על הנכס ולא לדחות תיקונים כיוון שהם לא נעלמים, נהפוך הוא, הם רק יחמירו ויעלו בסופו של דבר הרבה יותר.
  • היו זמינים וקשובים. תנו לדיירים הרגשה שיש להם על מי לסמוך ולמי לפנות. תמיד היו זמינים או חיזרו תוך פרק זמן קצר. אל תיעלמו/תתעלמו או תסננו.
×
דילוג לתוכן